Na zdjęciu uczestnicy Oksfordzkiej debaty pozują do zdjęcia w szkolnej bibliotece na tle księgozbioru.

Wielkopolski Turniej Debat Oksfordzkich

Uczniowie klasy 2ej: Jan, Igor, Jan i Jakub przez całą sobotę rywalizowali w ramach Wielkopolskiego Turnieju Debat Oksfordzkich. Ich oponentami były drużyny z poznańskiego „Marcinka”, kaliskiego Liceum im. Kościuszki oraz LO w Koninie im. Baczyńskiego. W sumie uczestniczyły 32 drużyny.

W debacie oksfordzkiej dwie czteroosobowe drużyny toczą zacięte batalie nad tezą, która zazwyczaj porusza najbardziej interesujące tematy dotyczące sytuacji społecznej, politycznej, a także historii czy idei. Każdy mówca ma odmienną rolę w debacie i dopiero zgrany zespół z odpowiednio rozdzielonymi obowiązkami ma szansę odnieść sukces. Pierwsi mówcy mają za zadanie zarysować temat debaty, zdefiniować zawiłe pojęcia, niejako ustanowić pole bitwy, na jakim przyjdzie zmierzyć się konkurującym drużynom. Drudzy mówcy przedstawiają argumenty przemawiające za lub przeciw tezie – owe argumenty zbić będą musieli trzeci mówcy. Zadaniem ostatniego przemawiającego w każdej debacie jest natomiast podsumowanie całej debaty, a tym samym jej uporządkowanie i ukazanie osi sporu. Strona propozycji ma za zadanie afirmowanie tezy, natomiast drużyna opozycji stara się ją obalić, czyli wykazać jej błędne założenia.

Nasi licealiści zdobyli pierwsze doświadczenia w debacie i zaprezentowali się świetnie co można zobaczyć razem z tezami debat na screenach z eliminacji J które odbyły się w formie on-line.

Udostępnij: